Search This Blog

Friday, November 26, 2010

KEPUTUSAN MESYUARAT PANEL PENGESAHAN HALAL

Mesyuarat Panel Pengesahan Halal Malaysia Bil. 23/2010 pada 01 November 2010 memutuskan bahawa:


1) Syarikat Winner Food Sdn. Bhd adalah dilarang menggunakan logo halal Malaysia pada produk dengan serta merta. Tindakan akan diambil sekiranya syarikat masih menggunakan logo halal Malaysia pada label atau pembungkusan produk.

2) Semua pemegang dan pemohon Sijil Pengesahan Halal Malaysia adalah diwajibkan menterjemahkan nama produk dan label pembungkusan dalam bahasa asing ke dalam bahasa Inggeris dan bahasa Melayu. Penterjemahan tersebut hendaklah dibuat dan disahkan oleh Institut Terjemahan Negara Malaysia.

3) Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) memaklumkan bahawa produk Minyak Sapi jenama ‘QBB Pure Ghee’ keluaran Syarikat QBI Packaging Sdn. Bhd menepati konsep Halalan Toyyiban dan dengan itu Syarikat QBI Packaging Sdn. Bhd diluluskan mulai 1 November 2010. Sijil Pengesahan Halal ini diberikan setelah pemeriksaan dilakukan secara terperinci dengan menggunakan pendekatan ‘product traceability’ di mana tiga (3) elemen telah digunapakai iaitu ‘supplier traceability’, ‘process traceability’ dan ‘costumer traceability’.

4) Mesyuarat Lembaga Penasihat Halal bil.1/2010 telah menetapkan bahawa bagi permohonan luar Negara perlu mengikuti syarat-syarat berikut :

i) Pihak pengilang wajib menempatkan dua (2) orang pekerja muslim di
bahagian pemprosesan.
ii) Pemohon perlu mempunyai syarikat / wakil syarikat di Malaysia.

5) Perlaksanaan penggunaan logo halal Malaysia beserta no. Malaysia Standard dan no. rujukan pada label dan pembungkusan produk adalah bermula pada 1 Julai 2011 dan dikuatkuasakan pada 01 Januari 2012.

No comments:

Madah Ilmuan

Saya Ada satu epal, anda Ada satu epal. Kita tukar epal, anda Ada satu Dan saya tetap Ada satu. Jika anda Ada satu ilmu Dan saya Ada satu ilmu, kemudian Kita tukar ilmu tersebut, anda Ada dua ilmu Dan saya Ada dua ilmu...

Just to charge information

Indahnya Kata-kata

Jujurlah terhadap diri sendiri ketika bermuhasabah. Koreksi satu persatu kesalahan kita. Jangan nafikan realiti. Setelah disedari kelemahan dan kesilapan kita, maka akui hakikat itu. Ingat, kita perlu maafkan diri kita kerana kita juga perlu mengasihi diri kita sendiri.

INgat2kan....Sekarang Bulan Ramadhan 1430 H

Total Pageviews