Search This Blog

Friday, January 09, 2009

Sementara ada Peluang..

Salam Sejahtera dan salam ceria kepada semua pengunjung layar maya.
Kesempatan waktu yang Allah kurniakan ini, ingin rasanya berkongsi pengalaman di tempat pratikum Kolej Komuniti Pasir Gudang ini.
Pada 8hb Januari 2009 bersamaan hari Khamis dan 11 Muharram 1430H semua warga Kolej Komuniti datang awal ke pejabat. Halnya kerna Pengarah Kolej buat meeting waktu pagi. jadi macam mana sekalipun sebab2 : jem jalan, lewatnya, mengantuknya bangun awal tidur lambat dan apa sebab sekalipun, mestilah datang awal. Pengarahnya seorang yg tetap dgn masaa. Tetapi almaklum la, mungkin telah menjadi hakikatorang yang memperkatakan bahawa janji melayu " selalu je lewat, pukul 8 janji. kul 8.30 baru sampai" ish2...
Kena ubah caranya, kita sebagai orang Melayu Islam perlu menepati masa, jangan terus mengikuti dan menjadi kenyataan itu benar.

Dalam mesyuarat tersebut, Puan Pengarah banyak menekankan tentang prinsip2 yang digunakan dalam memajukan Kolej Komuniti Pasir Gudang dalam meberikan perkhidmatan kepada komuniti setempat. Moto kolej iaitu " Memberikan Pembelajaran Sepanjang Hayat"

Begitulah antara perjalanan rentetan kehidupan.
Ada org kata la kan..jadi org besar ni bagus?banyak kelebihan, bilik pun besar, org bawah akan dengar cakap org atas ( org besar)
tapi da jugak yang menggunakan org atas untuk kelebihan untuk cepat maju ke depan.
Dalam organisasi ini baru la tau " kena semasa kerja da juga istilah kena kipas, kipas orang da kuasa. tau ke maksud kena kipas tu,? kena kipas, kena bodek ar.."

emm..begitu la.

Sebenarnya hidup kita masih banyak perlu belajar. Setiap hari ada sesuatu yang barui kita temui. Kita memang tidak mampu untuk menakluki semau ilmu tetapi kita digalakkan untuk belajar. ilmu yang kita perolehi mesti diamalkan dan disebarkan. Tidak perlu kita mempertikaikan kehidupan orang lain namun kita wajar untuk menegur skiranya ada salah kerana matlamat tidak menghalalkan cara.
walau niatnya baik tapi arah pelaksanaannya salah dan menyalahi syariat maka haram lah ia.

No comments:

Madah Ilmuan

Saya Ada satu epal, anda Ada satu epal. Kita tukar epal, anda Ada satu Dan saya tetap Ada satu. Jika anda Ada satu ilmu Dan saya Ada satu ilmu, kemudian Kita tukar ilmu tersebut, anda Ada dua ilmu Dan saya Ada dua ilmu...

Just to charge information

Indahnya Kata-kata

Jujurlah terhadap diri sendiri ketika bermuhasabah. Koreksi satu persatu kesalahan kita. Jangan nafikan realiti. Setelah disedari kelemahan dan kesilapan kita, maka akui hakikat itu. Ingat, kita perlu maafkan diri kita kerana kita juga perlu mengasihi diri kita sendiri.

INgat2kan....Sekarang Bulan Ramadhan 1430 H

Total Pageviews