Search This Blog

Friday, January 02, 2009

Keikhlasan

  • Perjalanan hidup diteruskan hari demi hari. Bermula dengan kosong, tidak ada ap-apa yang tahu kepada tahu dan mengeanal tentang hidup. Tetapi setakat mana yang kita ketahui? Sejauh man fahaman kita? Demi untuk menjawab persoalan itu kita mesti lah belajar.
Belajar tentang kehidupan. Hidup mesti CERIA, bagi mendapat semangat. Ceraikan hari-hari baru di tahun baru dengan perasaan CERIA dan BERSEMANGAT. SEMANGAT membina kehidupan yang baru dan meniti hidup dengan mendapatkan keredhaan daripada ALLAH.
Masalah yang berlaku kita tidak ceria meniti kehidupan di muka bumi ALLAH ini berpunca dari dalam diri kita. Kita tidak mahu untuk membuka mata hati kita untuk CERIA. bina keyakinan untuk bergerak dengan ceria dengan menanam nbiat yang baik dan ikhlas dalam setiap amalan dan aktiviti yang kita laksanakan. Bilaman kita berada sekalip[un, bila kita melaksanakan sesuatu perkara dengan ikhlas, INSYAALLAH, kita akan rasa bahagia dan selesa. Hati rasa senang dan kita pun gembira, orngf sekeliling kita pun gembira.
Jangan biarkan diri kita mempengaruhi suasana yang tidak selesa dan gundah gelana.
  • SENYUMlah untuk CERIA.
SENYUMAN itu ADALAH SEDEKAH. tidak luak jika kita memberi SENYUMAN.
BIArkanlah bagi mereka yang tidak suka senyum dan membalas senyuman itu, jangan berfikiran negatif terhadap mereka. Mungkin gaya mereka susuah untuk senyum. kita pula boleh jer...:). Sabar pun kena banyak bertahan juga.
  • Dalam alam pratikum nii...banyak perkara kena belajar, hati budi orang yang berlaianan persaan,, otak permikiran yang ke kiri dan ke kanan, ke tengah, ke depan dsbnya. Orang yrabg berpangkat tinggi, berendah, bersosial, bergelak ketawa, berharmoni, berdiam dan sebaginya gelagat..
puncanya Allah S.W.T yang menciptaka makhluk di muka bumni ini berbeza-beza. tidak akan ada sama.
  • Jadi kita cuba lah pelajari semampu kita, berdamai dengan yang sepatutnya, beradab dengan setempatnya, ber akhlak dengan sesopan santun, berkomnunikasi selancar yang perlu, berdiam diri semampu perkara serta bersemuka dalam yang had.
Ragam ? gelagat tidaka akan ada persamaan di antara kita. perlukan ketahanan dan kesabaran dan kepandaian serta kecergasaN bertindak balas dengan suasan yangv didepani.
Hidup perlu diteruskan dengan amalan yang baik dan ikhlas dalam setiap l;angkah yang dihulur.
kita tidak dapat lari dari kritikan Mka bersedialah diri untuk menerima kkritikan.
Majukan DIRI dengan PERTAHANAN AYAT2 SUCI AL-QUR'AN..tenangkan hati dengan zikrullaH..
  • insyaallah..MAMPU= boleh BERHADAPAN dengan hati yang senang. jiwa yan g tenang dan muka yang CERIA").

1 comment:

saljuputih said...

Salam. macam menarik je pengalaman demo praktikal, teringin kawe nak tahu lebih lanjut he3x...

Madah Ilmuan

Saya Ada satu epal, anda Ada satu epal. Kita tukar epal, anda Ada satu Dan saya tetap Ada satu. Jika anda Ada satu ilmu Dan saya Ada satu ilmu, kemudian Kita tukar ilmu tersebut, anda Ada dua ilmu Dan saya Ada dua ilmu...

Just to charge information

Indahnya Kata-kata

Jujurlah terhadap diri sendiri ketika bermuhasabah. Koreksi satu persatu kesalahan kita. Jangan nafikan realiti. Setelah disedari kelemahan dan kesilapan kita, maka akui hakikat itu. Ingat, kita perlu maafkan diri kita kerana kita juga perlu mengasihi diri kita sendiri.

INgat2kan....Sekarang Bulan Ramadhan 1430 H

Total Pageviews